کرسی آزاد اندیشی متفاوت بودن انسانها عدل یا ظلم
این کرسی با حضور سرکار خانم نجیبه معاذ اللهی استاد مدرسه علمیه خواهران فاطمیه ریگان (س) و پنج نفر از طلاب در دو گروه موافق و مخالف در تاریخ 24/02/1398 در سالن اجتماعات و حضور طلاب برگزار گردید.
نتایج دیدگاه ارائه کننده
متفاوت بودن انسانها ظلم
1.برخی از انسانها دارای برخی از عیوب مانند بی استعدادی ،زشتی ،کوتاه قدی …هستند و این تبعیض و ظلم به برخی از انسانها است
2- علاوه بر تفاوت های ذاتی ،انسانها دارای تفاوت هایی همچون فقر و غنی ،کم امکاناتی و بهرمندی …هستند واین تفاوت ظلم محسوب میشود.
3-برخی از انسانها در سنین کم از دنیا میروند و برخی در سنین بالا واین ظلمدر حق برخی از انسانها است
4- برخی از انسانها دچار درد و رنج بیماری ، معلولیت هستند و این ظلم به آنهاست
نتایج دیدگاه منتقد
متفاوت بودن انسانها عدل
1-عدل به معنای قرار گرفتن هر چیز در جای خود است و زمانی بی عدالتی صورت میگیرد که بین موجودات با شایستگی یکسان،فرق گذاشته شود.
2- خداوند به هر موجودی آنچه را که شایسته او است عطا میفرماید .
3- طبق قانون علیت که قانون ثابتی است ،هرگاه علتی به وجود آید معلول او نیز پدید میآید . هر گاه علت انسان ناقص ،کور و…به وجود آید معلول او نیز پدید میآید .
4-عمر کم انسانی ظلم به او نیست زیرا انسان با مرگ نابود نمیشود .
5- درد و رنج انسانها گاهی به سبب اعمال خود آنهاست و کفاره گناهان آنهاست و گاهی سبب پاداش برای آنهاست
جمع بندی داور :کسی ظلم میکند که نسبت به چیزی آگاهی کافی نداشته باشد یا محتاج به او باشد. خداوند عالم است و غنی از اینرو به کسی ظلم نمیکند .دنیا ،دنیای علت و معلول است هنگامی که علت چیزی تام میگردد معلول آن نیز به وجود میآید هنگامی که علت کور بودن ،لال بودن به وجود میآید انسان کور و لال پدید میآید تحقیقات علمی ثابت نموده برخی از علل به خاطر جهل والدین به وجود میآیند مثلا مادر در زمان بارداری از دارو یا خوراکی استفاده میکند که سبب ناقص الخلقه بودن فرزند میشود .فیض الهی تام است اگر انسانها متفاوت هستند عدالت خداوند زیر سوال نمیرود زیرا خداوند متناسب با ،ظرفیت آنها به انها کمال و ظرفیت میبخشد ولازمه تنوع در جهان همین متفاوت بودن است اگر انسانها مانند هم بودند زیبایی ،زشتی …معنا نداشت . و کسانی که از نعمت های بیشتری برخوردارند در برابر این نعمتها باید جوابگو بوده و در آخرت بیشتر مورد سوال قرار میگیرند علاوه بر این خداوند در آخرت جبران نقص و کمبود در این دنیا را مینماید.درباره درد و رنج درد با توجه به دو مقدمه1-دنیا سراسر رنج و تزاحم است 2- خداوند خیر مطلق میتوان نتیجه گرفت درد و رنج حکمت الهی است در حدیث آمده درد رنج برای انسان سبب ادب و برای انسان با ایمان سبب رشد است .درباره تفاوت در امکانات ،رزق و روزی باید گفت این تفاوت بنا به مصلحت الهی است چند عامل را میتوان دراین مورد ذکر نمود 1- درد و رنج به سبب اعمال خود انسان است و وسیلهای برای بیداری اوست 2- گاهی سبب رشد و پاداش انسان میشود 3– وسیله آزمایش انسان؛ پیامبر گرامی اسلام فرمودند:« برای هر امتی سنتی است و سنت امت من آزمایش با مال است ».4- سنت استدراج است که خداوند به برخی از انسانها نعمت داده تا مدت معینی ؛ و پس از این مدت سبیی برای هلاکت این انسانها میشود .درباره مرگ و نیستی این شبهه برای کسانی مطرح است که مرگ را سبب نیستی و نابودی میدانند حال آنکه انسان با مرگ نابود نمیشود زیرا خداوند تمام امیال انسان را پاسخ داده ؛آب را برای میل تشنگی قرار داده ، غذا را برای میل گرسنگی ..،برای میل به بقا نیز زندگی جاودان در سرای آخرت را قرار داده است . اگر انسانها نمیمردند مشکلات فراوانی از جمله درد رنج برای سنین بالا ،زیادی جمعیت …برای انسانها به وجود میآمد .علاوه بر این موارد برای هر انسانی یک اجل حتمی و غیر قابل تغییر و یک اجل غیر حتمی و قابل تغییر وجود دارد .برخی از کارها مانند صدقه ، نیکی ،صله رحم ..سبب میشود تا اجل غیر حتمی انسان تغییر کند و عمر انسان طولانی شود .برخی از رذایل مانند گناه سبب کم شدن عمر انسان خواهد شد .از مجموع این مطالب نتیجه گیری میشود که متفاوت بودن انسانها عدل است .